مکمل غذایی, ویتامین

کلسیم و نقش آن برای بدن

کلسیم

کلسیم چیست و نقش آن برای بدن

کلسیم یکی از مواد معدنی است که بدن برای رشد به آن نیاز دارد. این ماده توسط بدن تولید نمی‌‌شود بنابراین دوز مورد نیاز روزانه به آن را باید از طریق غذا و مکمل‌هایی داروی تامین کنیم.

کلسیم نقش موثری در تنظیم ترشح هورمونی، انتقال تکانه‌های عصبی و فعالیت‌های عروقی دارد. در این مقاله به سوال کلسیم چیست و نقش آن برای بدن پاسخ می‌دهیم.

 

مشاهده تمام مکمل‌های کلسیم در فروشگاه جزیره ویتامین

 

کلسیم چیست؟

کلسیم ـ جزیره ویتامین

ماده معدنی ضروری بدن که به طور کامل در استئخوان و دندان‌های ما ذخیره می‌شود.

این عنصر یکی از مهم‌ترین مواد معدنی در بدن است که نقش فیزیولوژیکی و هماهنگی بین سیستم عصبی، عضلات و استخوان‌های ما فراهم میکند. ترکیبی است که در زمان جنینی به رشد کمک کرده و بعد از آن نیز تا زمان فوت به استقامت سیستم بدنی کمک می‌کند.

میتوان گفت 99% کلسیم بدن در اسکلت استخوانی ما ذخیره شده است. بنابراین رابطه مهمی بین کلسیم و پوکی استخوان‌ها وجود دارد.

 

برای جذب کلسیم چی بخوریم؟

ما کلسیم مورد نیاز بدن خود را میتوانیم از طریق لبنیات نظیر شیر، ماست و کشک به دست آوریم. لبنیات منبع اول و اصلی تامین کلسیم هستند بعد از آن ماهی سالمون، شیرسویا، حبوبات و غلات، آرد ذرت و … منابع ثانویه جذب کلسیم محسوب می‌شوند.

بسیاری از منابع کلسیمی دارای کلسیم خوبی هستند اما به دلیل دارا بودن ترکیبات دیگر، موجب کاهش جذب این ماده کلیدی توسط بدن می‌شوند. بهترین روش دریافت کلسیم داشتن یک رژیم غذایی متعادل و استفاده از مکمل‌های کلسیمی است.

 

انواع مکمل‌های کلسیم

انواع مکمل‌های کلسیم در فروشگاه جزیره ویتامین موجود است. برای مشاهده هر کدام روی تصویر یا متن آنها کلیک کنید:

کلسیم نیچرز بونتی

کپسول سافت ژل کلسیم نیچرز بونتی ۱۲۰ عدیی

کلسیم نیچرمید

کلسیم نیچرمید

کلسیم منیزیم زینک نیچرز بونتی

قرص کلسیم منیزیم زینک نیچرز بونتی ۱۰۰ عدیی

کلسیم منیزیم زینک نیچرمید

کلسیم منیزیم زینک

کلسیم منیزیم مای‌ویتامینز

کلسیم و منیزیم مای ویتامینز

قرص کلسیم

قرص کلسیم انواع مختلفی دارد و به صورت مکمل کلسیم یا خشاب‌های قرصی در بازار وجود دارد. دوز مورد نیاز دریافتی کلسیم برای هر فرد بزرگسال نسبت به جنسیت، ژنتیک، وضیعت سلامتی، سن و این چنین موارد سنجیده می‌شود با این حال به طور کلی مقدار مورد نیاز کلسیم بین 500 تا 1200 میلی گرم برای هر فرد متفاومت است.

در بسیاری از مقالات اعداد برای مصرف کلسیم متفاومت هستند و از اعدا گفته شده در بالا فراتر می‌روند، باید نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد کلسیم موجب بیماری های نظیر سنگ کلیه و حمله قلبی می‌شود.

 

 

 

کلسیم

کلسیم بدن، نیاز روزانه به این ماده معدنی است. با وجود رژیم‌های غذایی غنی، همیشه نیمتوان کلسیم را از طریق مواد غذایی دریافت کرد.

بنابراین برای تامین کلسیم بدن باید از مکمل های کلسیمی استفاده شود. چراکه کلسیم از پوکی استخوان که یکی از عوامل فرسودگی در پیری است جلوگیری میکند.

 

فواید کلسیم برای بدن

نقش کلسیم برای بدن

کلسیم و پوکی استخوان

99% از کلسیم بدن در استخوان‌های ما ذخیره می‌شود. بنابراین کمبود آن موجب پوکی و شکنندگی اسختوان‌ها خواهد شد. مصرف کلسیم به افزایش تراکم استخوانی کمک می‌کند.

در تمام گروه های سنی مختلف این ماده معدنی نقش بسزایی در تقویت استخوان‌ها برای رشد و نمو، جلوگیری از ساییدگی و جلوگیری از شکست استخوان ها دارد.

 

کلسیم و بیماری های قلبی عروقی

مصرف کلسیم در دوزهای مناسب میتواند خطرات سکته در افرادی که دچار بیماری های قبلی و عروقی هستند را تا 30% کاهش دهد. همینطور این ماده معدنی تاثیر موثری روی فشار خون نیز دارد و به کاهش فشار خون کمک میکند.

 

کلسیم و دستگاه گوارش

مصرف این ماده مغذی می‌تواند با تقویت سیستم گوارشی و روده‌ها از سرطان جلوگیری کند و سرطان روده بزرگ را تا 30% کاهش دهد.

 

نتیجه گیری

کلسیم بدن به طور کامل از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌شود. بنابراین باید از سن 25 سالگی به بعد مصرف کلسیم را به شدت جدی بگیرید. مصرف آن در زنان یائسه و زنان و مردان میان سال بسیار مهم‌تر است. چراکه این افراد در معرض کمبود بیشتر این ماده معدنی هستند که میتواند منجر به شکست استخوان‌ها و همینطور شکست لگن در آن ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *