مکمل غذایی, ویتامین

زینک و فوائد آن

زینک

زینک و فوائد آن

زینک یا روی یک ترکیب کلیدی است که حداقل یکبار همه ما در باره آن، این جمله معروف را شنیده‌ایم “پوست، مو و ناخن زیبا با زینک”

در این مقاله به ویژگی‌های کلیدی زینک و فوائد آن می‌پردازیم.

 

زینک چیست؟

زینک یا روی یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد و از طریق رژیم غذایی میتوانیم آن را به طور نسبی دریافت کنیم. این ترکیب نقش بسیار موثری در زیبایی پوست، مو و ناخن دارد. این ترکیب موجب بازسازی سلولی، ترمیم زخم، بهبود ایمنی بدن و کمک به تجزیه کربوهیدرات‌ها در بدن می‌شود.

کمبود زینک(روی) در بدن به این دلیل اتفاق می‌افتاد که روی به خوبی از طریق غذا جذب نمی‌شود؛ مشکل اصلی این است.

نکته جالب درباره جذب زینک این است که در افرادی که روزه دار هستند حدودا 70% این ترکیب از طریق روده جذب می‌شود؛

اما به طور معمول برای عموم تنها 33% زینک(روی) میتواند توسط بدن جذب شود که این مقدار بسار ناچیز است. پس با اصلاح رژیم غذایی و استفاده از مکمل‌ها میتوان میزان مورد نیاز زینک بدن را تامین کرد.

 

خرید مکمل‌های زینک از فروشگاه جزیره ویتامین

قرص زینک نیچرزبونتیزینک نیچرزبونتی قرص زینک نیچرمید

زینک نیچرمید

قرص جوشان ویتامین سی و زینک تسکو هلث

قرص جوشان زینک و ویتامین سی

کلسیم منیزیم زینک

کلسیم، منیزیم زینک نیچرمید

قرص کلسیم منیزیم زینک نیچرز بونتی ۱۰۰ عدیی

کلسیم منیزیم زینک نیچرزبونتی

فوائد قرص زینک پلاس

رشد

یکی از بهترین و مهم‌ترین خواص روی بهبود رشد است. این عامل بسیار کلیدی برای زنان باردار، زنان شیرده و نوزدان است. اما به طور کلی برای رشد بدن و تقویت سیستم ایمنی تمام افراد بسیار ضروری است.

کمبود zinc باعث اختلال در رشد و تکامل جنین و نوزادان می‌شود؛ وجود آن به مقدار لازم و زیاد باعث تقویت رشد قدی کودکان و تقویت عملکردهای شناختی آن‌ها می‌شود.

 

کاهش عفونت

اگر میزان روی بدن به اندازه کافی باشد خطر ابتلا به انفلانزا، ذات و ریه، ملاریا و انواع عفونت‌ها در زنان، مردان و نوزدان کاهش پیدا می‌کند.

 

سیستم عصبی

یکی از فوائ روی تغییرات عصبی در بدن ما است. زینک تاثیر مستقیمی روی عصب‌های ما میگذارد؛ کمبود آن موجب تغییرات عصبی شده و حتی روند ترمیم زخم را کند می‌کند. کمبود آن با تاثیر گذاشتن روی عصب‌های ما میتواند موجب اختلالات عملکردی، شناختی و رفتاری شده و حتی باعث ناتوانی در یادگیری و از دست دادن حافظه شود.

 

خواص زینک برای مردان

زینک و فوائد آن

روی یا zinc یک عنصر کلیدی برای باروری مردان است. کمبود آن موجب عدم باروری در مردان و مشکلات شدید در ساختار اسپرم می‌شود. روی این عنصر کلیدی یکی از ترکیباتی که بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند، بنابراین روزانه باید از طریق رژیم غذایی سالم و مکمل‌های ویتامین آن را به بدن تزریق کنید.

این ترکیب برای باروری و کیفیت اسپرم مردان بسیار مهم است. چرا که روی به عنوان متعادل کننده هورمون‌ها به تقویت و کنترل هورمون‌ تستوسترون کمک می‌کند. این ترکیب مغذی، میتواند در پیشگیری، تشخیص و درمان ناباروری مردان بسیار مفید باشد.

 

سخن پایانی

نزدیک به 90% روی، در ماهیچه و استخوان‌ها وجود دارد؛ کمبود آن می‌تواند به بافت عضلانی و مفاصل استخوانی آسیب بزند. بنابراین رشد و توسعه سیستم جسمی را مختل میکند.

فوائدزینک برای بدن بسیار زیاد هستند و فراموش نکنید که این ترکیب از طریق بدن و رژیم غذایی بسیار ناچیز جذب می‌شود؛ بنابراین مصرف مکمل‌های حاوی زینک را جدی بگیرید. این ماده ارزشمند در قرص فیتو نیز وجود دارد.

نظر شما درباره این مقاله از سایت جزیره ویتامین چیست؟ و آیا از زینک کافی در طول روز استفاده می‌کنید؟

2 دیدگاه در “زینک و فوائد آن

  1. farzadmasih گفت:

    بادرود.
    متاسفانه درگیری های روز مره باعث شده کمتربه این مسائلی که در سلامتی مان بسیار تاثیرگذاراست کمتربپردازیم یابه کل فراموش کنیم. باتشکرازشما.

    1. جزیره ویتامین گفت:

      سلام وقت‌بخیر
      ممنونم از دیدگاه ارزشمندتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *